AZ E-KÖZIGAZGATÁS, MINT @ DIGITÁLIS ÍRÁSBELISÉG RÉSZE
A XX. század végén az informatika és a távközlés korábban soha nem látott gyorsasággal fejlődött és hatolt be a társadalom mindennapi éltébe. Kezdetben csak a pénzügyi műveletek és a szűken vett iktatási tevékenység nélkülözhetetlen eszköze volt. Elsősorban jogszabályi korlátok miatt az egyedi ügyintézésben csak annyiban kapott szerepet, amennyiben a megfelelő papír dokumentum előállítását szolgálta. Ez a gyakorlatban szövegszerkesztési, majd ügyviteli támogatást jelentett. A térinformatikai rendszerek megjelenésével (és finanszírozhatóvá válásával) érdemi szakhatósági támogatást kezdett adni az informatika.
A magánjogi szférában emberek százezrei tértek át az interneten keresztüli elektronikus ügyintézésre (levelezés, banki tranzakciók, vásárlás on-line áruházakban stb.). Ezalatt sorra digitalizálták a központi közigazgatási szervek adatbázisait (nyugdíj- és egészségbiztosítás, földhivatalok), illetve kezdtek elektronikus szolgáltatásokat nyújtani (adóhivatalok, munkaügyi adatbázis stb.). Eközben az államigazgatási eljárás csaknem érintetlen maradt.
Az elektronikus közigazgatást a jogalkotás - a papír alapúhoz hasonlóan - a hitelesség oldaláról kezdte szabályozni. A 2001. évi XXXV. törvény az elektronikus aláírásról kivonta az egyéni megítélés köréből azt, hogy egy számítógépes dokumentumot hitelesnek tekint-e valaki, vagy sem. Az elektronikus üzenetnek joghatálya lett. A 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól (KET) radikális lépés volt az információs társadalomhoz vezető úton. Az új jogszabályból fakadó első következmények nem az ügyfelekkel történő elektronikus ügyintézésből, hanem a belső működés szabályainak változásából adódnak. A módosított levéltári törvénynek, a KET-nek és e törvények alapján kibocsátott kormány- és miniszteri rendeleteknek csak erre a célra tervezett iratkezelési szoftverek birtokában lehet megfelelni.
Már 2007. január 1-től kizárólag a 16/2006 (IV. 6.) BM rendelet alapján kijelölt minősítő szervezet által tanúsított iratkezelési szoftvert lehet megvásárolni. 2008. január 1-től közfeladatot ellátó szervezet - így valamennyi önkormányzat - tanúsítvánnyal nem rendelkező iratkezelési szoftvereket nem használhat! A belső problémákkal párhuzamosan az önkormányzatoknak fel kell készülniük az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos szabályok alkalmazására.
Ahogy a hagyományos ügyintézéshez szükség van az írni-olvasni tudás képességére, az elektronikus ügyintézéshez a digitális írásbeliség képessége szükséges. A számítógép a tollhoz és papírhoz képest bonyolult eszköz. Ma a társadalom nagyobb része még nem rendelkezik olyan szinten ezzel a tudással, hogy jogainak csorbulása nélkül mindenütt elő lehessen írni kötelező használatát. Erre a természetes személy ügyfelet még nem lehet törvényben kötelezni. Azonban, ha ezt jogszabály ki nem zárja, az ügyfelet megilleti az elektronikus ügyintézés igénybe vételének joga.